tiistai 18. toukokuuta 2010

Intendentti Kaj Martin Islannin rakkausdaamien vietävänä

Icelandic Love Corporation: Tight, 2010. Valokuva: Vera Pálsdóttir

Vasta kolmas yritys matkustaa Islantiin tuotti toivotun tuloksen. Vaikeuksien jälkeen tuntui työvoitolta saapua Keflavikin lentokentälle. Tuhkapilven takia aiemmin peruuntuneet lennot eivät nyt tuntuneet miltään. Lentobussin ikkunasta avautuva puuton ja karu, silmänkantamattomiin jatkuva avara maisema odotti ottajaansa.

Matkan tarkoituksena oli tutustua elo-syyskuussa Amos-museossa töitään esitteleviin Icelandic Love Corporationin (ILC) taiteilijoihin, heidän aivoituksiinsa, tekeillä oleviin teoksiinsa ja tietysti sopia käytännön järjestelyistä. Kun saavuin Reykjavikiin, ilta oli jo pitkällä, eikä ”rakkauden lähettiläitä” Eirúnia, Jonía ja Sigrúnia väsyneenä voinut valloittaa.

Aamun valjettua jo tovin taiteilijattaret olivat minua hotellissa vastassa. Eirún Sigurðardóttirin ja Jóní Jónsdóttirin olin tavannut viime syksynä Helsingissä, Sigrún Hrólfsdóttir oli taas uusi tuttavuus. Kahvittelun jälkeen suuntasimme kävelymme kohti satama-alueella sijaitsevaa studiota, joka on sisustettu entiseen varastorakennukseen neljää taiteilijaa ja taiteilijakollektiivia varten.


Joni kesken palaverin.

ILC:n kahdessa isossa huoneessa lojui vanhempia töitä rinnakkain uusille, keskeneräisille teoksille varatun materiaalin kanssa. Takimmaisen salin eli ”toimiston” peräseinällä oleville tussitauluille oli laadittu eräänlainen story board tai mind map kymmenine kuvineen, teksteineen ja kaavioineen. Sitä tutkimalla näyttelyn ideasisältö ja koostumus tulivat ymmärrettävästi esille tyhmemmällekin kuraattorille. Kun kolme taiteilijaa toimii yhdessä, on ideat havainnollistettava ja lausuttava selkeästi. Yksin työskentelevä taiteilijahan voi sen sijaan pitää kaiken päässään. Opin jotakin taiteilijoiden työmetodeista.

Eirún on tuohtunut Islannin tulliviranomaisten pohjattomaan byrokratiaan.
Huom! Taustalla Amos Anderson.


Tulevan näyttelyn anti on ILC:lle tyypillisen hurmaavan runsas ja rönsyilevä. Esillä tulee olemaan installaatioita, reliefejä, valokuvia ja videoita sekä lapsille ja nuorille suunnattu työpaja. Kaiken kruunaa performanssi Helsingin katukuvassa. Näyttelyn tematiikka on yhtä monipolvinen kuin käytössä olevat ilmaisumuodot.


Tarjolla on darvinistista evoluutiota, raamatun luomisoppia, syntymää ja kuukautiskiertoa, miehisyyttä ja naiseutta, softattujen glamourkuvien charmia ja niiden vastapainona erilaisia groteskeja ilmentymiä. Kaikki tämä on nähty kriittisen feministisen linssin läpi huumorilla ja ironialla höystettynä. Yhteisenä nimittäjänä kaikissa teoksissa on niin materiaaliltaan kuin aiheeltaan sukkahousut. Taiteilijoiden ateljee voisi nyt olla kaikkien niksipirkkalaisten ja nylonhörhöjen puuhakeskus. Olin lapsellisen innostunut näkemästäni.

Sigrún ja punainen (nylon)viiva.

Saman päivän iltana avattiin yllätyksekseni pitkälle kesäkuuhun jatkuvat Reykjavik Arts Festival 2010. Avajaisseremoniat järjestettiin komeissa puitteissa Reykjavikin taidemuseon Hafnarhúsin yhteydessä olevassa monikäyttöhallissa, jonne taiteilijani raahasivat minut. Esitettävä performanssi mm. katosta roikkuvine tanssijoineen, muine esiintyjineen ja vaikuttavine ääni- ja musiikkimaisemineen ei varmasti jäänyt keneltäkään vieraalta huomaamatta. Kuohuviini virtasi ja ihmiset olivat iloisia ja puheliaita. Allekirjoittanutkin ”minglasi” kuin natiivi islantilainen ikään. Kun minut oli ilman ennakkovaroituksia esitelty kahdelle pitkäaikaisille suosikeilleni, valokuvistaan tunnetulle Cindy Shermanille ja muusikko-kuvataiteilija David Byrnelle, ei malilaisen upean duon Amadou & Mariamin samaniltaisen konsertin missaaminen kirvellyt juurikaan. Etenkin kun sain syödä ILC:n daamien valitsemassa paikassa maailman parasta kalaa.

Seuraavaksi aamuksi olin sopinut palaverin saksalaissyntyisen, Ruotsissa varttuneen ja Islannissa monta vuotta asuneen graafikon Linda Loeskowin kanssa. Hänen tehtävänään on vastata näyttelyn painotuotteiden ulkoasusta. Samalla sain vaihteeksi viestittää omalla äidinkielelläni. Iltapäivällä alkoivat uhka- ja tuhkapilvet kertyä taivaalle. Seuraavan aamun lentoa oli aikaistettu aamuviiteen ennen Keflavikin lehtokentän sulkemista. Ennen älyttömän aikaista nukkumaanmenoa ehdin osallistua Katrín Elvarsdottírin valokuvanäyttelyn avajaisiin.

Yöllä herätyskello ilmoitti ajan olevan 01.00. Hotellin respassa tiedettiin, että kaikki lennot Keflavikista oli siltä vuorokaudelta peruttu. Minulle suotiin ylhäältä käsin yksi lisäpäivä Reykjavikissa, jonka vietin osittain ILC:n studiossa kantamalla oman korteni kekoon teosten valmistuksessa. Samalla kun haastattelin taiteilijoita, sain taitella ohuesta rautalangasta vinon pinon runkoja nylonilla päällystettäviin ”sulkiin”; sovelsin siis Eirúnin isoäidiltään oppimaa tekniikkaa.


Blogisti tekee puhdetöitä eli "sukkahousuhöyheniä" ILC:n studiossa.
Taustalla Joni ja näyttelyn "story board".

Iltapäivällä tutustuin kiireettömästi Kuopion kokoiseen pääkaupunkiin, jossa kuitenkin on suurkaupungin runsas tarjonta ja pääkaupungin elkeet. Kiinnyin paikkaan tunti tunnilta yhä enemmän. Illalla piipahdin Sigurður Guðmundssonin, islantilaisen J.O. Mallanderin ja Carl-Erik Strömin, käsitteellisten valokuvatöiden upean näyttelyn avajaisissa. Sitten sain nukkua runsaat kuusi tuntia ennen pätsimäistä ruuhkaa Keflavikin lentoterminaalin check in -aulassa. Siellä kahden päivän matkustajat yrittivät samanaikaisesti päästä kotikoneisiinsa. Jonotin kaksi ja puoli tuntia. Helsinkiin laskeuduimme reilusti myöhässä. Myös minä, täysin Reykjavikin ja Icelandic Love Carporationinin lumois
sa.

Kaj Martin, Amos Andersonin taidemuseon intendentti


Icelandic Love Corporation: Tight avautuu Amos Andersonin taidemuseossa Juhlaviikkojen avajaispäivänä 20.8.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti